• UKU Online
Haberler

You are here

UKÜ Mühendislik Fakültesi’nden KKTC’de gerçekleştirilen ilk sanal gerçeklik projesi

Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi (UKÜ) Mühendislik Fakültesi, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Çağın Kazımoğlu öğrenciler ile KKTC’de ilk kez sanal gerçeklik projesi tasarladı.

“Sıfırdan bir sanal gerçeklik projesi dizayn ettik”

Sanal gerçeklik projelerinin son yıllarda büyük bir ivme kazanmasına rağmen 1995 yılından beri piyasada var olduğunu dile getiren Yrd. Doç. Dr. Kazımoğlu,  KKTC’de bu zamana kadar böyle bir çalışmanın mevcut olmadığını vurguladı. Çağın Kazımoğlu, “Biz burada sanal gerçeklik projesini sıfırdan tasarlayıp gerekli aletleri yurt dışından getirerek entegre ettik ve öğrencilerimizle sıfırdan bir sanal gerçeklik projesi dizayn ettik.” ifadelerini kullandı.

Proje kapsamında bina, araba ve hareket eden insanlardan oluşan sanal bir şehir oluşturduklarını aktaran Yrd. Doç. Dr. Çağın Kazımoğlu, tüm şehrin dizaynını oluşturarak şehri kodlama sistemi ile 360 derecelik bir headset’in içine sığdırdıklarını belirtti. Bluetooth cihazı ile kontrol edilebilen bir kumandayla da hareket olanakları sunduklarını ifade eden Kazımoğlu, bu alanda bir atılım gerçekleştirerek başarı sağladıklarını dile getirdi.

“Amaç yükseklik korkusunu yenmeye çalışanlara yardımcı olmak”

Bilgisayar Mühendisliği Bölümü öğrencileri Sinan Daryakenarı ve Abdulkader El Rawas'ın geliştirdikleri “sanal gerçeklik” projesinin kendi imkânlarının yanı sıra UKÜ Mühendisik Fakültesi’nin de desteği ile yaklaşık 4 ay gibi çok kısa bir sürede hazırlandığını belirten Yrd. Doç. Dr. Kazımoğlu, projenin amacının ise yükseklik korkusunu yenmek olduğunu aktardı.  Kazımoğlu konuyla ilgili, “Projedeki şehir, hareket eden insanlar ve arabaları dizayn ettik. Buradaki amaç yükseklik korkusunu yenmeye çalışan insanlara yardımcı olmaktır.” dedi.

Sanal gerçeklik içerisinde yer alan oyun kurgusunu da anlatan Çağın Kazımoğlu, headset gözlük takıldığı anda apartman üzerinde bulunan mazgalların üzerinde yüründüğünü ve bu mazgallar sayesinde farklı binalara geçildiğini ifade etti. Öğretim Üyesi Kazımoğlu, oyuna eklenen senaryoda kullanıcıların oyun içerisinde kaybolan kediyi bulmaları gerektiğini ve böylelikle de daha eğlenceli bir oyun motivasyonu geçireceklerini belirtti.

Psikolojik danışmanlardan da görüş alındığını belirten Yrd. Doç. Dr. Kazımoğlu,  projenin bu tavsiyeler ile de şekillendiğini dile getirdi. Kazımoğlu, “Sistemin ilk aşamasında kontrol ettiğimiz şey kullanılabilirliğidir. Şu an için terapi amacıyla kullanılmayacaktır.” dedi.

Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Çağın Kazımoğlu hazırlanan anketler doğrultusunda 150 kullanıcı ile test edilecek sanal gerçeklik projesinin sonuçlarının olumlu gelmesi durumunda projenin tamamen psikolojik terapide uygulanabilecek şekilde tasarlanacağını söyledi. Kazımoğlu bu proje ile yükseklik korkusunun kaynağına inilerek aşama aşama tedavinin söz konusu olabileceğini vurguladı.

 

Haberler