Ders Kodu
|
Ders Adı
|
Kredi
|
Teorik
|
Lab / Uygulama
|
Birinci Dönem
|
SOSH101 |
Sosyal Hizmete Giriş
Bu derste sosyal refah, sosyal çalışma ve çeşitli sosyal hizmetlerin tarihsel gelişimi üzerinde duruyor. Sosyal hizmetin tanımı, temel kavramları ve yaklaşımlarının yanı sıra dünyada ve Türkiye’de sosyal hizmetin tarihsel gelişimi üzerinde durulmuştur. Ortak insan gereksinmeleri ve sosyal hizmetin temel öğeleri, sosyal hizmet müdahalesi hakkında geniş kapsamı bilgiler yer almaktadır. Derste ayrıca, doğa üzerinde duruluyor, önemli sosyal problemlerin kapsamını, neden ortaya çıktığını ve insanların bu tür sorunlardan nasıl etkilendiğini örnekler ile açıklar. Genelci yaklaşım, kültürel yetkinlik, ekolojik ve sistem teorisi, güçlü perspektif, yoksullar, aileler, çocuklar, cinsel azınlıklar ve farklı etnik kökenli insanlar gibi risk grubu altındaki insanların ihtiyaçlarını karşılamak gibi Sosyal hizmet çalışanlarının çeşitli rolleri üzerinde vurgu yapar. Ayrıca, değişen küresel toplumların ve uluslararası sosyal hizmet uygulamasının bundan nasıl etkilediğini açıklar.
|
2 |
2 |
- |
SOSY101 |
SOSYOLOJİ
Sosyolojiye giriş niteliğindeki bu ders, bu disiplinin doğası hakkında genel bir özet ile başlar ve toplumsal yaşamın yapılarının ve dinamiklerinin çeşitli yönlerinin incelenmesiyle devam eder. Sosyolojinin tarihi, kurucularının görüşleri ve modern sosyolojideki perspektifler incelenir. Sosyolojideki araştırma yöntemleri ve teorileri incelenerek sosyolojik bakışın etrafımızdaki dünya hakkındaki bilgimize nasıl katkıda bulunacağının gösterilmesi amaçlanır. Derste sosyolojinin temel konularından kültür, toplumsallaşma, medya ve kitle iletişim araçları, aile, eğitim, toplumsal tabakalaşma, kentleşme, toplumsal değişim, farklı sosyolojik perspektiflerin penceresinden bakılarak işlenmektedir. Ders, farklı akademik alanlardan gelen ve farklı arkaplanlara sahip öğrencilere göre düzenlenmiştir. Derste işlenen konulara dair sınıf içi tartışma özendirilir ve dersin önemli bir parçasıdır.
|
3 |
3 |
- |
YDL101 |
Yabancı Dil- I
Bu ders öğrencilere okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerini de entegre ederek temel düzeydeki konuşma şekillerini sunmayı amaçlamaktadır. Dinleme becerisi ile birlikte öğrenciler farklı sesleri ve harflerin, kelimelerin, ve belirli kalıpların sesletimini tanımlayacaktır. Konuşma becerisi aracılığı ile birlikte öğrenciler farklı dil çeşitliliğini tanımlayarak dili doğru kullanabileceklerdir. Buna ilavetten öğrenciler kendilerini veya bir başkasını tanıtabilecekler, geniş zamanda sorulara cevap verebilecekler, nesnelerin yerini belirtebilecekler, ve bir günlük rutinlerini anlatabilecekler. Okuma becerisi aracılığı ile öğrenciler basit metinler ve paragraflar okuyarak metinleri anlama yetilerini geliştirecek ve metin sorularına cevap verebileceklerdir. Yazma becerisinin edinilmesiyle birlikte öğrenciler geniş zamanda kontrollü paragraflar yazarak edindikleri yeni kelimeleri kullanarak kendi cümlelerini üreteceklerdir.
|
3 |
3 |
- |
EKON101 |
GENEL İKTİSAT
İktisadın tanımı, yöntemi, temel kavramlar, arz ve talep kavramları, esneklikler, fayda, tüketici davranışları, üretim maliyetleri, üretici dengesi, piyasa dengesi, tam rekabet piyasası, tekel piyasası ve diğer eksik rekabet piyasaları.
|
3 |
3 |
- |
TREG113 |
TÜRKÇE I: YAZILI ANLATIM
Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri. Yazılı anlatım; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Yazılı anlatımın (yazılı kompozisyon) aşamaları. Yazılı anlatımda: (a) düşünceyi temellendirme yolları (tanımlama, örneklendirme, karşılaştırma, tanık gösterme, alıntı yapma, istatistiklerden yararlanma); (b) anlatım biçimleri (açıklayıcı, tartışmacı, betimleyici, öyküleyici anlatım. Metin türleri: (a) bilgilendirici metinler (dilekçe, iş mektubu, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar; bilimsel yazı (bilimsel bildiri), makale, köşeyazısı (fıkra), söyleşi, eleştiri, günlük, anı, gezi yazısı, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü, tanıtma yazısı, özel mektup vd); (b) yazınsal (edebi) metinler (şiir, öykü, roman, oyun, deneme, mektup vd); örnekler üzerinde çalışmalar. Değişik yazı türlerinde serbest ve planlı yazma uygulamaları. Dilbilgisi (biçimbilgisi, sözdizimi-özet bilgi). Yazım (imla) bilgileri. Yazılı metinlerdeki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
|
2 |
2 |
- |
PSKO103 |
Psikolojiye Giriş
Bu dersi alan öğrenciler psikoloji bilimi ile ilgili genel bir bakış açısı kazanmaktadır. Bu ders kapsamında öğrenciler; psikolojinin tanımı, psikoloji tarihi, psikolojinin alanları (sosyal psikoloji, klinik psikoloji, eğitim psikolojisi, gelişim psikolojisi, okul psikolojisi, sağlık psikolojisi, endüstri-örgüt psikolojisi, adli psikoloji vs.), psikoloji kuramları (psikanalitik kuramlar, davranışcı kuramlar, bilişsel kuramlar, varoluşçu kuram, vb.), psikolojinin biyolojik temelleri, zeka ve kuramları, duyum ve algılama, bellek, kişilik ve kuramları , normal dışı davranışlar, güdülenme ve duygular, heyecan, kişilerdeki savunma mekanizmaları hakkında genel bir bakış açısı kazanacaklardır. Bu dersi alan öğrenciler bu derste kazandıkları genel bilgiler ile daha sonraki dönemlerde alacakları dersler için bir temel oluşturacaklardır.
Kredi: (3, 0, 0)3
Önkoşul: Yok
AKTS (ECTS) kredisi: 5
Dersin Kısa Adı: PSİKOLOJİYE GİRİŞ
Kategorisi: Alan Temel
Eğitim Dili: Türkçe
|
3 |
3 |
- |
SOSH103 |
Sosyal Hizmet Çalışma Alanları
Sosyal hizmet öğrencilerinin sosyal hizmet mesleğinin ülkemizde uygulandığı alanlarını tanımalarını sağlamaktır.
Korunmaya muhtaç çocuklar, yaşlılar, engelliler, suçlular, yoksullar, hastalar, işsizler gibi grupların sorunlarının çözümü, bu sorunların toplumsal olarak engellenmesi ve çözülmesi için, kurumlar aracılığıyla ve toplum kaynaklarından yararlanarak çalışmaların planlanması,araştırılması ve uygulanması konuları üzerinde durulacaktır.. Sosyal ve ekonomik yoksulluk içinde bulunan yaşlıların huzurevlerine yerleştirilmeleri ve bakımlarının sağlanması; kimsesiz çocukların koruyucu ailelere veya yetiştirme yurtlarına yönlendirilmeleri; yoksulluk içinde olup temel ihtiyaçlarını karşılayamayan kişi veya aileler ile gelişmede geri kalmış kırsal alanlarda ve gecekondu bölgelerindeki insanların ihtiyaçlarının saptanması ve giderilmesi için gerekli girişimlerde bulunulması ve bu hizmetlerin uygulanması için kaynak sağlanması konularının çalışma sistemleri üzerinde vurgu yapar.
|
2 |
2 |
- |
İkinci Dönem
|
BILT110 |
Temel Bilgisayar
Bilişim teknolojileri, yazılım ve donanımla ilgili temel kavramlar, çevre birimleri, yazılım, genel olarak işletim sistemleri,işletim sistemini kullanma,windows, menüler, dosyalar, kelime işlemci programları, kelime işlemci hakkında genel bilgiler,kelime işlemci programını kullanmak, elektronik tablolama programları,tablo programları hakkında genel bilgiler,temel kavramlar ve araç çubukları, formül hazırlama ve kullanma, hazır fonksiyonları kullanma,verileri sıralama, sunu programı hakkında genel bilgiler, veri sunumu, sunu programı hazırlama, yeni slayt ekleme, slime, yakınlaştırma, uzaklaştırma, sunuya canlandırma effekti vermek, slayt gösterisi, eğitimde Internet kullanımı,virus nedir, solucan nedir, truva atı nedir,işletim sistemini virüslerden korumak, parolalar, bilişim teknolojilerinin sosyal yapı üzerindeki etkileri ve eğitimdeki yeri, bilişim sistemleri güvenliği ve ilgili etik kavramları.
Kredi: ( 2, 0, 1 ) 3
Önkoşul: Yok
AKTS (ECTS) kredisi: 4
Dersin Kısa Adı: Bilgisayar I
Kategorisi: UT
Eğitim Dili: TÜRKÇE
|
3 |
2 |
2 |
TREG114 |
TÜRKÇE II: SÖZLÜ ANLATIM
Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma); iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.). Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları(konunun seçimi ve sınırlandırılması; amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konuşmanın sunuluşu). Konuşma türleri:(karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama, yılbaşı, doğum, bayram v.b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla konuşma, iş isteme, biriyle görüşme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konuşmaları, değişik kültür, sanat programlarına konuşmacı olarak katılma v.b.). Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
|
2 |
2 |
- |
TARH100 |
MODERN TÜRKİYE TARİHİ
Bu derste dersin temel kavramları, Osmanlı Devleti’nin dağılmasına yol açan iç ve dış etkenler, Osmanlı ıslahat ve yenileşme çabaları, Trablusgarp ve Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı, Mondros Mütarekesi, savaş sonundaki barış antlaşmaları, mütareke döneminde kurulan cemiyetler, Mustafa Kemal öncülüğünde Kurtuluş Savaşı’nın başlaması, Havza ve Amasya Genelgeleri, Kongreler, Misak-ı Milli, TBMM’nin açılışı, isyanlar, düzenli ordunun kuruluşu ve savaşları, TBMM’nin dış ilişki ve antlaşmaları, Teşkilat-ı Esasiye Kanunu, Sakarya Savaşı ve Büyük Taarruz, Mudanya Mütarekesi, Lozan Barış Antlaşması ve saltanatın kaldırılışı, Ankara’nın başkent oluşu, cumhuriyetin ilanı, 1924 anayasası, çok partililik deneyimi, hukukta laikleşme ve modernleşme, eğitim ve kültürde millileşme, sosyoekonomik yenilikler, Atatürk’ün 6 ilkesi, Atatürk dönemi dış politikası, İnönü dönemi ve II. Dünya Savaşı, çok partili hayata geçiş işlenir.
|
Kredisiz
|
2 |
- |
YDL102 |
Yabancı Dil II
YDL102 dersi YDL101 dersinin devamı niteliğindedir. Bu ders öğrencilere daha ileri düzeyde bütünleşik bir şekilde dört beceriyi entegre etmektedir. Çekinik beceriler olan dinleme ve okuma becerileri ile birlikte öğrenciler farklı sesleri ve harflerin, kelimelerin, ve belirli kalıpların sesletimini tanımlayacaktır. Buna ilaveten öğrenciler daha ileri düzeyde metinler ve paragraflar okuyarak metinlerden bildikleri kelimeleri kullanarak bilmedikleri kelimelerin anlamlarına ilişkin çıkarımda bulunacaklardır. Üretken beceriler olan konuşma ve yazma becerileri ile birlikte öğrenciler farklı dil çeşitliliğini tanımlayarak dili doğru kullanabileceklerdir. Buna ilavetten öğrenciler Şimdiki Zamanı ve Geçmiş Zamanı kullanarak temel diyaloglarda ve günlük konuşmalarda kendilerini etkin bir şekilde ifade edebileceklerdir. Dahasıda, yazma becerisinin edinilmesiyle birlikte öğrenciler geçmiş tecrübelerini içeren konular hakkında paragraflar yazarken edindikleri yeni kelimeleri kullanarak kendi cümlelerini üreteceklerdir.
|
3 |
3 |
- |
SOSY104 |
Sosyal Antropoloji
Antropolojiye giriş niteliğindeki bu derste, insan toplumlarının gösterdiği kültürel/davranışsal çeşitlilik ve bu çeşitliliği ortaya çıkaran faktörler incelenir. Bunun yanında evrensel toplumsal yapıların farklı toplumlarda ve tarihsel dönemlerde hangi farklı biçimlere büründükleri betimlenir. Bu derste sosyal ve kültürel antropolojinin nasıl ortaya çıktığı, temel teorilerinin neler olduğu, fiziksel ve sosyal antropoloji arasındaki farklar gibi konular tanıtılır. Dersin içeriği, insanın biyolojik ve kültürel evrimi, kültür kavramının doğası, temel antropolojik konulardan toplumsal değişim, akrabalık ve aile ilişkileri, dinler ve diller, siyasi gücün biçimi, ırk ve etnisite, toplumsal cinsiyet rollerinin farklı kültürlerde nasıl yaşandığı, küreselleşme ve insanların üretim faaliyetlerindeki tarihsel değişmeler kapsanmaktadır. Öğrencilerden , kendi kültürleri de dahil olmak üzere farklı kültürlere karşılaştırmalı gözle bakabilme becerisi kazanmaları beklenir.
|
2 |
2 |
- |
SOSH104 |
Sosyal Hizmet Ortamında İnceleme
Bu ders, sosyal hizmet kurumlarının toplum içierisindeki saha gözlem deneyimlerini yansıtır. Öğrencilerin sosyal hizmet örgütlerini ve sosyal hizmetin uygulama ortamlarını ziyaret ederek incelemesi ve bilgi almasını sağlar. Haftalık sınıf toplantılarıyla birlikte gözlem deneyimlerini ve mesleki konuları tartışarak öğenme bütünlüğünü içerir. Saha gözlemleri, öğrencilere erkenden kurum deneyimlerini kazanmayı,genelci sosyal hizmet uygulamasını,sosyal hizmet uygulama ortamınını,sosyal çalışmacının rollerini,kurum politikalarına,nüfusa hizmet ve toplum meselelerine aşina olmasını sağlar. Özel vurgu insan çeşitliliği ilk kültürel keşifler ve sosyal hizmet temel değerleri üzerinde yapılmıştır. Ders aynı zamanda öğrencilerin sosyal hizmet mesleği için kişisel uygunluğunu değerlendirmeye başlamasına olanak verir. Öğrencilerin sosyal hizmet örgütlerini ve sosyal hizmetin uygulama ortamlarını ziyaret ederek incelemesi ve bilgi alması amaçlanmaktadır.
|
2 |
2 |
- |
SOSH106 |
Rapor Yazma ve Sunum Becerileri
Bu ders öğrencileri hızla değişen kişilerarası ve örgütsel bağlamlarda sosyal hizmet araştırmalarını üstlenmesini sağlar. Araştırma yöntemleri hakkında bilgi uygularken öğrenci sosyal hizmet araştırmasında yatan ahlaki ve epistemolojik boyutlarını anlamaya çalışır.Ders, sosyal hizmet uygulama, politika ve öğrenme gelişimi için araştırma ilişkisini aydınlatmayı amaçlar. Özellikle toplum ve sosyal hizmetler istihdam alanlarında gerekli yazılı ve sözlü rapor sunma becerilerinin geliştirilmesi üzerinde duruluyor.Sözlü ve görsel formda izleyecilerin ihtiyaçlarını yerine getirmeyi ve öğrencilerin açık iletişim becerilerini desteklemeyi amaçlar. Ayrıca, Etkili sunum teknikleri, bir sunumun nasıl hazırlanacağı, rapor yazım kural ve teknikleri, etkili iletişim becerilerini kullanma tekniklerini ele alacaktır. Literatür tarama, sosyal hizmet ve sosyal bilim alanlarında bilimsel araştırmanın önemi, bilimsel araştırmanın aşamaları, rapor yazma ve sunum bilgi ve becerileri konularına da değinilecektir.
|
2 |
2 |
- |
SOSH110 |
Sosyal Sorunlar
Dersin amacı, siyasi ve ekonomik ortam bağlamında toplumsal yapıda teorik bakış açıları (sosyal sınıf, etnik vb) ve sosyal sorunları tespit etmektir. Ders aynı zamanda ceza adaleti ile ilgili sorunların, engellerin sağlık sistemlerinin ve toplumsal hareketliğin sosyal kurumlar ve sosyal değişim arasındaki ilişkileri ile ilgilenecektir. Bizlerin sosyal bir konuyu sosyal bir problem olarak etiketlemesi ve bunun altında yatan temel unsurlar ve bileşenleri birbirinden ayırır. Amaç,Sosyal değerlerin sosyal problemlerin belirlenmesinde ve tanımlanmasındaki etkisini ve onlara karşı tepki biçimlerinin nasıl olduğunu karşılaştırmaktır. Sosyal sorunlara ilişkin temel kavramlar ve kuramsal yaklaşımlar, sosyo-ekonomik yapı ve sosyal sorunlar, sosyal sorunların dinamikleri, önlenmesi ve çözüm yolları, yoksulluk, engellilik, göç, işsizlik, suç v.b sorun alanlarının incelenmesi ve çözüm yolları üzerinde durulacaktır.
|
2 |
2 |
- |
SOSH108 |
Hukukun Temel Kavramları
Sosyal Kurallar ve Hukuk Kuralları; Hukuki Yaptırım; Pozitif Hukukun Kaynakları; Kanunlaştırma Hareketleri; Türkiye'de Kanunlaştırma Hareketleri; İçtihat Hukuku; Pozitif Hukukun Kolları; Kamu Hukuku ve Özel Hukukun Dalları; Hukukun Temeli; Kanunların Uygulanması; Kanunların Geçmişe Dokunması Durumu; Kanunların Anlam Bakımından Uygulanması; Hukuksal İlişkiler ve Haklar; Hakların Türleri; Hak Sahibi; Tüzel Kişilerin Nitelikleri ve Doğuşları; Tüzel Kişilerin Türleri; Hakkın Konusu, Kazanılması ve Kaybedilmesi; Hukuksal Eylemler ve İşlemler; Hukuksal İşlemlerin Türleri; Hakların Korunması. Suç ve suçluluk,çocuk refahı,gençlik adaleti,aile içi şiddet,çeşitlilik konuları,sosyal adalet ve adaletsizlik konularının yanı sıra sosyal hizmet uygulamasının düzenlenmesi ve sosyal hizmet etiği üzerinde hukukun etkisi gibi yasal gerekliliği olan konular ve alanlara değinilecektir.
|
2 |
2 |
- |
Üçüncü Dönem
|
SOSH201 |
İnsan Davranışları ve Sosyal Çevre I
Bu ders çevrenin insan davranışı üzerindeki etkisi ile ilgili çeşitli teori bilgilerini öğrencilere kazandırmayı amaçlar. Çevresel boyutları içeren fiziksel çevre, kültür, sosyal yapılar ve kurumlar, aileler, örgütler, topluluklar ve sosyal hareketler gibi. Çeşitli bakış açılarının kullanımı sayesinde öğrencilerin sorunlara yaklaşmaya ve etkili bir sosyal hizmet uygulamasına yönelik müdahalelerin kavramsallaştırmasını öğrenirler. Dersin ilk bölümünde bebeklikten ergenliğe kadar olan bireyin gelişim evreleri ve insanın büyüme, gelişme ve çevreyle olan ilişkisini ele alır. Biyolojik, psikolojik ve sosyal sistem ilişkileri, kültürel normlar; aile, grup ve toplumlar arasındaki etkileşimin öneminin bilinmesi ve anlaşılması konusunda vurgu yapar. Ayrıca ders boyunca,ayrımcılık, toplumsal cinsiyetçilik ve cinsel oryantasyon gibi konular üzerinde durulacaktır.
|
4 |
4 |
- |
ISTA203 |
İstatistic-I
Bu dersin amacı öğrencilerin kendilerini geliştirmek için okuyacakları dergi veya kitaplarda yer alan bilimsel çalışmalardaki betimsel istatistik ile korelasyon ve regresyon analizlerini ve sonuçlarını anlayacak düzeyde bilgi ve beceri sahibi olmaları . Bu amaca dayalı olarak, derste şu konular işlenecektir: İstatistik ile ilgili temel kavramlar; betimsel ve anlam çıkartıcı istatistik arasındaki fark; değişken ve ölçek türleri; frekans dağılımları ve tablo ile gösterilmesi; verileri grafik ile gösterilmesi; merkez eğilim ölçüleri ve değişkenlik ölçüleri; evren ve örneklem; olasılığın temel kuralları; standart puanların hesaplanması; standart normal dağılım; basit korelasyon; basit regresyon. Bu dersin sonunda öğrenciler istatistiğin sosyal bilimlerle ilgili konularda ne kadar değerli olduğunu benimseyecekler.
|
3 |
3 |
- |
SOSH203 |
Sosyal Hizmet Mevzuatı
Bu ders ulusal ve uluslararası sosyal refahın yasal kaynakları üzerine odaklanır ve Sosyal refah hizmetlerinin sosyal çalışmaları ile ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemelere genel bir bakış sağlar. Ayrıca,ruhsal hastalıkların,yaşlıların,madde bağımlılların,suçluların, aileler ve çocuklar ile alakalı sosyal hizmet uygulamaların yasal ilkeleri üzerinde vurgu yapar:Hukuk sistemlerinin yapısı ve işleyişi, ilkeleri, yasal araştırmalar, anayasa hukuku ve çocuk suçluluğu, çocuk koruma, evlat edinme, eğitim ve iç ilişkileri ile ilgili hukukun temel ilkelerini yürütülmesinde takip eder. Aynı zamanda lisans, gizlilik ve mesleki sorumluluk da dahil olmak üzere sosyal hizmet uygulamasının hukuki yönlerini kapsar. Ayrıca,Mevzuatın tanımı ve önemi, sosyal hizmet kurum/kuruluşları ve sosyal hizmet kurum/kuruluşlarının mevzuatı hakkında öğrencilerin bilgilenmesini amaçlar.
|
2 |
2 |
- |
SOSH205 |
Sosyal Hizmet Araştırması I
Sosyal Hizmet Araştırma Yöntemleri,sosyal bilimler araştırma metodolojisine bir giriş dersidir. Sosyal bilimsel araştırmalarında karşılaşılan temel kavramlar ve sorunları öğrenciye tanıtmak için tasarlanmıştır.Araştırma yöntemleri, sosyal bilimler metodolojisi ile ilgili temel kavramları netleştirmek amaçlanmaktadır. Bu ders uygulamalı araştırma programı değerlendirme,politika analizi ve araştırma etiği amaçlarının yanı sıra sosyal bilim araştırmalarındaki teori ve metodoloji sınırlamalarını ve önemini vurgulamaktadır. Bu ders, öğrencileri için temel araştırma araçları sağlayarak sosyal, bilimsel yöntemler alanını tanıtmayı amaçlamaktadır. Sosyal bilimlerde bazı metodolojik tartışmaları takiben,kitap okuyarak,araştırma yazısı yazarak ve uygulamalı araştırma yaparak kurallar ve prosedürler tanıtılmaktadır.Ders süresince üzerinde durulacak konular arasında,Nicel araştırma yöntemleri: Sosyal bilimin temelleri, araştırma tasarımı, verilerin toplanması ve veri analizi bulunmaktadır.
|
2 |
2 |
- |
SOSH207 |
Genelci Sosyal Hizmet
Genelci yaklaşım çerçevesinde sosyal hizmetin kuramsal temelleri ve uygulama esasları, bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin temel özellikleri, sosyal hizmet uygulamasının eklektik bilgi temeli, sosyal hizmet kuramlarının analizi; mikro, mezzo, makro düzeyde genelci sosyal hizmet uygulaması, sosyal hizmetin işlevsel rolleri üzerinde durulacaktır. Sosyal ihtiyaçlar ve sorun sahibi sistemlerin etkileşimini yorumlayabilme ve bireylerin ihtiyaçlarıyla kamusal kaynaklar arasında bağlantılar yaratarak sorunları çözebilme, Bireyler, aileler gibi; çalıştığı sistemlerle tanışma, onlarla partner olarak sorunları birlikte çözme ve güven geliştirme konuları vurgulanacaktır.Ayrıca, problem çözme süreci boyunca, uygulamaya holistik (bütüncül) bir odak vererek, değerlendirmede çevresi içerisinde birey yaklaşımını kullanma yöntemleri vaka örnekleriyle sınıf içerisinde tartılaşacaktır.
|
2 |
2 |
- |
SOSHXX1 |
Bölüm Seçmelisi
|
2 |
2 |
- |
SOSHXX2 |
Bölüm Seçmelisi
|
2 |
2 |
- |
Dördüncü Dönem
|
SOSH202 |
İnsan Davranışları ve Sosyal Çevre II
Bu ders insan davranışı üzerindeki çevrenin etkisi ile ilgili çeşitli teoriler bilgisi kazandırmayı amaçlar. Çevre boyutları içeren fiziksel çevre, kültür, sosyal yapılar ve kurumlar, aileler, örgütler, topluluklar ve sosyal hareketler gibi. Çeşitli bakış açılarının kullanımı sayesinde öğrencilerin sorunlara yaklaşmaya ve etkili bir sosyal hizmet uygulamasının yönelik müdahalelerin kavramsallaştırma öğrenirler. Dersin ikinci bölümünde yetişkinlikten yaşlılığa kadar olan gelişim aşamalarını, insan gelişimi, birey gelişimi ve çevresi ile olan ilişkiye bir anlayış sağlar. Biyolojik, psikolojik ve sosyal sistemler ilişkilerin bilinmesi ve anlaşılması; kültürel normlar; aile, grup ve toplum ile etkileşimlerinin önemi vurgulanmaktadır. Ayrıca ders boyunca,ayrımcılık, toplumsal cinsiyetçilik ve cinsel oryantasyon gibi konular üzerinde durulacaktır.
|
4 |
4 |
- |
SOSH204 |
Sosyal Hizmet Kuramı I: Bireylerle Sosyal Hizmet
Sosyal hizmet çalışanları kendi çalışmaları doğrultusunda birçok farklı engeller ile karşılaşabilir. Karşılaştığı her engel farklı bir türdeki zorluğu temsil eder. Ayrıca,karşılaştıkları zorlukların üstesinden gelebilmek ve olumlu çözümler elde etmek için onlara yardımcı olabilecek birkaç teori vardır. Bu ders sosyal çalışma teorilerine ve mesleki etiğine eleştirel bir inceleme sağlar. Ek olarak,sosyal hizmet teorik bakış açılarını ve etik ilkelerini araştırırken bunların yanı sıra sosyal yapı,ideolojiler,güç,baskı ,kişisel,mesleki ve toplumsal değerlerin kesişimini giderir. Bu ders boyunca,öğrencilere kendi gelişmekte olan çalışma alanlarını ifade amaçlı fırsatlar sağlanacaktır.Sosyal hizmetin işlev ve rolleri, değişimi gerçekleştirmede genelci yaklaşımın önemi vurgulanır. Ayrıca değerler, kültürel yetkinlik, güç ve güçlendirme kavramları üzerinde durulacaktır.
|
4 |
4 |
- |
SOSH206 |
Sosyal Hizmet Araştırması II
Literatür taraması yapmayı öğrenme, araştırma önerisi hazırlama, araştırma ve türleri, veri toplama araçları hazırlayabilme, verilerin toplanması, işlenmesi ve analiz edilmesi, yorumlanması, makale hazırlama, parametrik ve nonparametrik hipotez testlerini yapabilme, veri tabanı oluşturma konuları üzerinde durulacaktır. Sosyal Hizmet Araştırma Yöntemleri,sosyal bilimler araştırma metodolojisine bir giriş dersidi.Araştırma yöntemleri, sosyal bilimler metodolojisi ile ilgili temel kavramları netleştirmek amaçlanmaktadır. Bu ders uygulamalı araştırma programı değerlendirme,politika analizi ve araştırma etiği amaçlarının yanı sıra sosyal bilim araştırmalarındaki teori ve metodoloji sınırlamalarını ve önemini vurgulamaktadır. Bu ders, öğrencileri için temel araştırma araçları sağlayarak sosyal, bilimsel yöntemler alanını tanıtmayı amaçlamaktadır. Sosyal bilimlerde bazı metodolojik tartışmaları takiben,kitap okuyarak,araştırma yazısı yazarak ve uygulamalı araştırma yaparak kurallar ve prosedürler tanıtılmaktadır.Ders süresince üzerinde durulacak konular arasında,Nicel araştırma yöntemleri: Sosyal bilimin temelleri, araştırma tasarımı, verilerin toplanması ve veri analizi bulunmaktadır.
|
2 |
2 |
- |
SOSH208 |
Sosyal Hizmette Mülakat
Sosyal hizmette görüşme, görüşme türleri, sosyal hizmet uzmanı ve müracaatçı ilişkisi, görüşmenin aşamaları, görüşme teknikleri, çocuklarla görüşme, birey, aile ve grup görüşmeleri, görüşmede kayıt tutma ve rapor yazmanın temel özellikleri üzerinde vurgu yapılır.Bu derste, öğrencilere iletişim ile ilgili genel bilgiler vermek amaçlanır. Bu ders ile öğrencilerin özellikle müracaatçılar ile doğru ve etkili iletişim kurabilmesi için gerekli mülakat tekniklerini öğrenmesini ve uygulamaya aktarabilmesini hedeflemektedir.Mülakat teknikleri,sözsüz iletişim ve beden dili,etik ve yalan,yakın ilişkiler(aile,okul,iş),iletişim çatışmaları, algılama süreci ve sosyal algının özellikleri,dinleme ve empati konularına değinilecektir.Ders sonun da öğrencilerin alanında elde ettiği bilgileri analiz ve sentez yapma becerisine sahip olabilme, Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme, öğrendiği bilgileri kullanarak araştırma yapabilmek, bilgileri analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanması hedeflenir.
|
2 |
2 |
- |
SOSHXX3 |
Bölüm Seçmelisi
|
2 |
2 |
- |
SOSHXX4 |
Bölüm Seçmelisi
|
2 |
2 |
- |
SOSHXX5 |
Bölüm Seçmelisi
|
2 |
2 |
- |
Beşinci Dönem
|
SOSHXX6 |
Bölüm Seçmelisi
|
2 |
2 |
- |
SOSHXX7 |
Bölüm Seçmelisi
|
2 |
2 |
- |
SOSH301 |
Sosyal Hizmet Kuramı II: Aile ve Gruplarla Sosyal Hizmet
Sosyal hizmet çalışanları kendi çalışmaları doğrultusunda birçok farklı engeller ile karşılaşabilir. Karşılaştığı her engel farklı bir türdeki zorluğu temsil eder. Ayrıca,karşılaştıkları zorlukların üstesinden gelebilmek ve olumlu çözümler elde etmek için onlara yardımcı olabilecek birkaç teori vardır. Bu ders sosyal çalışma teorilerine ve mesleki etiğine eleştirel bir inceleme sağlar. Ek olarak,sosyal hizmet teorik bakış açılarını ve etik ilkelerini araştırırken bunların yanı sıra sosyal yapı,ideolojiler,güç,baskı ,kişisel,mesleki ve toplumsal değerlerin kesişimini giderir. Bu ders boyunca,öğrencilere kendi gelişmekte olan çalışma alanlarını ifade amaçlı fırsatlar sağlanacaktır.Sosyal hizmetin işlev ve rolleri, değişimi gerçekleştirmede genelci yaklaşımın önemi vurgulanır. Ayrıca değerler, kültürel yetkinlik, güç ve güçlendirme kavramları üzerinde durulacaktır.
|
4 |
4 |
- |
SOSH303 |
Sosyal Hizmette Kayıt Tutma ve Raportlaştırma
Bu ders öğrencileri hızla değişen kişilerarası ve örgütsel bağlamlarda sosyal hizmet araştırmalarını üstlenmesini sağlar. Araştırma yöntemleri hakkında bilgi uygularken öğrenci sosyal hizmet araştırmasında yatan ahlaki ve epistemolojik boyutlarını anlamaya çalışır.Ders, sosyal hizmet uygulama, politika ve öğrenme gelişimi için araştırma ilişkisini aydınlatmayı amaçlar. Özellikle toplum ve sosyal hizmetler istihdam alanlarında gerekli yazılı ve sözlü rapor sunma becerilerinin geliştirilmesi üzerinde duruluyor.Sözlü ve görsel formda izleyecilerin ihtiyaçlarını yerine getirmeyi ve öğrencilerin açık iletişim becerilerini desteklemeyi amaçlar. Ayrıca, Etkili sunum teknikleri, bir sunumun nasıl hazırlanacağı, rapor yazım kural ve teknikleri, etkili iletişim becerilerini kullanma tekniklerini ele alacaktır. Literatür tarama, sosyal hizmet ve sosyal bilim alanlarında bilimsel araştırmanın önemi, bilimsel araştırmanın aşamaları, rapor yazma ve sunum bilgi ve becerileri konularına da değinilecektir.
|
2 |
2 |
- |
SOSH305 |
İnsani Hizmet Örgütlerinde Yönetim
Bu ders, insan kaynakları kuruluşları ve hizmet sunum sistemlerinin işleyişlerindegerekli olan teoriler ve etkili sosyal hizmet liderlik uygulama becerileri ve denetim konularını ele alacaktır. Öğrenciler hem klasik hem de çağdaş sosyal hizmet liderlik kuramlarını ve denetim modellerini inceleyecektir. Konular arasında,liderlik özellikleri ve stilleri,örgütsel liderlik ve yönetim kurulu ilişkileri,liderlik etiği,liderlik ve kriz yönetimi,kadın ve liderlik konuları ele alınmıştır. Sosyal hizmet liderlik ve denetimi konuları ve teorilerin,denetim modellerinin ve sosyal hizmet denetiminin tarihsel gelişimi üzerinde durulacaktır. Supervision uygulama deneyimleri supervisor bakış açısıyla uygulayıcılar ve öğrenciler karşısında tartışılacaktır.Ayrıca ders süresince, Örgüt ve yönetim kavram ve kuramları, sosyal hizmet örgütlerinin temel özellikleri ve tipleri, sosyal hizmet örgütlerinde yönetim ilkeleri ve boyutları, örgütte çatışma ve değişim, sosyal hizmet alanlarında proje tasarımı ve yönetimi, çağdaş yönetim kavramlarının sosyal hizmet yönetimine uyarlanması, yönetici olarak sosyal hizmet çalışanı üzerinde durulacaktır.
|
3 |
3 |
- |
SOSH307 |
Gerontoloji Sosyal Hizmet
Ders kapsamında yaşlının toplum içindeki yeri ve toplumda yaşlılara yönelik tutumlar, yaşlıların karşılaştıkları toplumsal-ruhsal sorunlar, gereksinimleri ve beklentileri ele laınmaktadır. Ayrıca yaşlılara yönelik hizmet modelleri, teorileri ve sosyal hizmet uygulamaları, yaşlılık kavramı, kuramları, yaşlılık dönemi fiziksel, ruhsal ve sosyal özellikleri, yaşlılıkta gelişimsel görevler, yaşlılık dönemi hastalıkları, yaşlı istismarı, yaşlıya bakım hizmetleri, yaşlanma ve beslenme, yaşlılık danışmanlığı ele alınır. Yaşlanma ve yaşlılık olguları ekseninde koruyucu ve müdahale edici özel sosyal politikaların teorik ve uygulamaya dönük temel esaslarının belirlenmesi, yaşlanma, yaşlılık, yaşam kalitesi, yaşlı refahı alanı ve yasal düzenlemeler-politikalar, korunmaya muhtaç yaşlılar, yaşlı istismarı, yaşlılık dönemi hastalıkları, emeklilik ve yaşlılara yönelik sosyal hizmet kuruluşları konuları da incelenmektedir.
|
2 |
2 |
- |
SOSH309 |
Engellilerle Sosyal Hizmet
Bu ders, engellilik üzerine bakış açıların incelenmesinin yanı sıra güncel teori, politika ve uygulamaların eleştirel analizini yapar. Derse engelliler ile ilgili varsayımların incelenmesi ile başlanır diğer yandan engelliğin anlamı ve doğası ile ilgili eleştirel yorumlara itiraz etme fırsatı sağlanır. Çeşitli sistemle, engelli vatandaşların insan haklarını vurgulayan bir sosyal adalet çerçevesinin oluşturulmasını ve engelliler için yaklaşan sorunları dile getirmiştir. Engelli tutumu ve tedavi yöntemleri üzerine değinilmiştir. Ayrıca engelli hakları hareketinin öncülerinin katkıları da vurgulanır. Engellilerin ve aile üyelerinin, ayrıca onlara hizmet veren uzmanların rolleri ve perspektifleri üzerinde durulmuştur. Ders boyunca, Engelliliğe ilişkin kavramsal çerçeveler, engelli sınıflandırması, engelliliğine yönelik sosyal hizmet müdahalesi, engellilere yönelik çağdaş hizmet modelleri, engelliler ve devlet politikası, engellilere yönelik toplumsal tutumlar konuları işlenecektir.
|
2 |
2 |
- |
Altıncı Dönem
|
SOSHXX8 |
Bölüm Seçmelisi
|
2 |
2 |
- |
SOSHXX9 |
Bölüm Seçmelisi
|
2 |
2 |
- |
SOSHX10 |
Bölüm Seçmelisi
|
2 |
2 |
- |
SOSH302 |
Sosyal Politika
Bu ders, dünyanın sanayileşmiş milletlerinde ortaya çıkan sorunları sosyal politika bağlamında analiz eder. Bu dersin temel amacı, şu anda görüşülmekte olan farklı konularda kapsamlı bir anlayış sağlamaktır. Bu ders sosyal politika konularının (yoksulluk, evsizlik, ruh sağlığı gibi) incelenmesi ve politika oluşturma ve uygulamasını etkileyen, sosyal, ekonomik ve siyasi faktörlerin önemi konusunda vurgu yapar. Bu ders ajans politikaları, yerel yönetmelikler, yerel ve federal yasalar, küresel anlaşmalar ve her düzeydeki ulusal ve uluslararası politikaları dikkate alır. Bu ders yasal, idari, ve ajans alanlarında analiz ve sosyal politika sunumu için teorik temelli modeller sunar. Ders hem sosyal refah politika içeriği hem de süreci üzerine odaklanır. Ayrıca derste, Türkiye ve dünyadaki refah sistemi ve hizmetlerinin gelişimi; planlama ve kalkınma kavramları bağlamında temel politika alanları (sağlık, barınma, sosyal güvenlik, göç vb.) üzerine tartışmalar yer almaktadır.
|
3 |
3 |
- |
SOSH304 |
Sosyal Hizmet Etiği
Bu ders sosyal hizmet öğrencilerinin ahlaki görüşlere bağlanmalarına ve etik uygulamalar için yetkin ve şefkatli sosyal çalışma uzmanları olarak hazırlamayı amaçlamaktadır. Bu ders sosyal hizmet profesyonellik konularını inceler,sosyal hizmet uzmanı olma süreci,sosyal hizmet amaçlarının doğasında olan gerilimler, sosyal hizmet uygulamasında karşılaşılan etik ve değerlerin çatışması konuları üzarinde durulmuştu Ayrıca derste,etik karar verme becerisini kazanmayı, değer açıklamaları da dahil olmak üzere,etik teorilerin uygulanması,etik kodların kullanılması ve etik analiz modelleri üzerinde duruluyor. Sosyal hizmet uygulamasında etiğin anlamı, müracaatçı, toplum ve kurum düzeyinde etiğin içeriği, etik ikilemler ve çözüm yolları, sosyal hizmette değer tartışmaları konularına değinerek öğrencilerin mesleki etik ilkeler konusunda uzmanlaşmalarına olanak verir.
|
2 |
2 |
- |
SOSH306 |
Sosyal Hizmette Araştırma Uygulaması I
Sosyal Hizmet Araştırma Yöntemleri, sosyal bilimler araştırma metodolojisine bir giriş dersidir. Sosyal bilimsel araştırmalarında karşılaşılan temel kavramlar ve sorunları öğrenciye tanıtmak için tasarlanmıştır.Araştırma yöntemleri, sosyal bilimler metodolojisi ile ilgili temel kavramları netleştirmek amaçlanmaktadır. Bu ders uygulamalı araştırma programı değerlendirme, politika analizi ve araştırma etiği amaçlarının yanı sıra sosyal bilim araştırmalarındaki teori ve metodoloji sınırlamalarını ve önemini vurgulamaktadır. Bu ders, öğrencileri için temel araştırma araçları sağlayarak sosyal, bilimsel yöntemler alanını tanıtmayı amaçlamaktadır. Sosyal bilimlerde bazı metodolojik tartışmaları takiben, kitap okuyarak, araştırma yazısı yazarak ve uygulamalı araştırma yaparak kurallar ve prosedürler tanıtılmaktadır.Ders süresince üzerinde durulacak konular arasında, Nicel araştırma yöntemleri: Sosyal bilimin temelleri, araştırma tasarımı, verilerin toplanması ve veri analizi bulunmaktadır.
|
4 |
2 |
4 |
SOSH308 |
Sosyal Hizmet Kuramı III: Örgüt ve Toplumla Sosyal Hizmet
Bu ders,toplum gelişimini kolaylaştırmak için yerel topluluklar ile birlikte sosyal hizmet çalışanlarının işbirliği içinde çalışmasının rolleri üzerinde duracaktır. Toplum ve toplumsal değişim anlayışı ile başlayarak öğrenciler,toplum değişimi ve kapasite geliştirme sürecinde farklı bir topluma bağlanma becerisini geliştirecektir. Öğrenciler ayrıca toplumsal kalkınma ve yerel kapasitenin yapılanması üzerine çeşitli teorik bakış açıları kazanacaktır. Toplum kalkınma sürecinde temel güç ve kaynakların demokratik dağılımını incelemekedir. Toplum uygulamasına anti-baskıcı bir yaklaşım inşa ederek,öğrenciler toplum dinamikleri ve süreci üzerinde etkili olan cinsiyet,sınıf, ırk ve cinsel yönelimi incelemek için teşvik edilecektir.Ayrıca,sosyal hizmet kuruluşlarında stratejik planlama süreci: Durum analizi, misyon, vizyon, ilkeler ve değerler, stratejik amaçlar ve hedefler, faaliyetler ve projeler, izleme, değerlendirme ve performans ölçümü, sosyal hizmet kuruluşlarında proje yönetimi ve planlaması konuları ele alınacaktır.
|
4 |
4 |
- |
Yedinci Dönem
|
SOSH401 |
Sosyal Hizmette Araştırma Uygulaması II
Sosyal Hizmetin sorun alanlarından birinde araştırma önerisi doğrultusunda araştırma önerisinin uygulaması, veri toplama, veri analizi ve raporlaştırma. Öğrencilerin Sosyal Hizmet Araştırması Uygulaması I dersi kapsamında, araştırma projeleri ile ilgili olarak seçtikleri konular etrafında odaklaşır. Öğrenciler, sosyal hizmete ilişkin bir sorun alanında bir araştırma projesi geliştirecektir. Ders süresince, öğrencilerden seçtikleri konu ile ilgili bir araştırmayı “araştırma önerisi” kurallarına uygun olarak planlamaları ve veri toplama aracını geliştirerek uygulamaya hazır olmaları beklenmektedir. Bu bağlamda hazırlamış oldukları araştırma önerisi doğrultusunda araştırmalarını uygulamaları beklenmektedir. Ders kapsamında, öğrenciler verileri toplayacak/analiz edecek ve sonunda araştırma raporu yazarak bölüme teslim edeceklerdir.
|
4 |
1 |
6 |
SOSH407 |
Tıbbi ve psikiyatrik Sosyal Hizmet
Bu ders, sağlık ortamlarında sosyal hizmet uygulamasının temel konuları üzerinde duruyor. Hastalık ve sağlığın sosyal yönleri,sağlık inançları ve davranışlarını kapsayan kültürel çeşitlilikler ve hastalığın hasta olan kişi ve ailesi üzerinde olan etkisi incelenir ve bunlarla alakalı uygulamalar tartışılır. Uygun teorik modeller ve önleme alanlari belirlenerek birincil bakım,kronik ve uzun süreli bakım uygulumaları üzerinde durulur. Çeşitli sağlık uygulama sistemleri ve meslekler arası işbirliği içinde sosyal çalışma için yeni roller incelenmiştir. Kısa bir tarihsel bakışın yanında hastalığın kültürel değerlendirmesi, etik ve iletişim teknikleri ve ilgili kişilere ve çeşitli gruplara hizmet müdahale imkanın sağlanması üzerinde durulacaktır. Bu ders öğrencilerin sağlık hizmetleri alanı, bu alanda sosyal hizmet uzmanının rolü ve sağlık hizmetlerine ihtiyacı olan kadınlar, çocuklar ve yaşlılar gibi özel müracaatçı grupları hakkında bilgi edinmelerini sağlar.
|
3 |
3 |
- |
SOSH403 |
Sosyal Hizmet Uygulamaları I
Bu ders alanında deneyim elde etmek için öğrenciler adına tasarlanmıştır. Derste işlenen konular şunlardır: sosyal hizmetin bilgi temelleri, değer oryantasyonu ve uygulama yöntemleri. Öğrenciler, bir öğretim üyesinin gözetiminde bütüncül bakış açısıyla mikro, mezzo ve makro düzeyleri içeren birey, aile, grup, örgüt ve toplumu odak alan çalışmaları gerçekleştirmesi gerekir. Öğrenciler ayrıca teori ve uygulama entegrasyonunu sınıf seminerlerine katılarak alması gereklidir. Bu dersin sonunda öğrenciler tarafından mesleki bilgi alışverişi sağlamak için tasarlanmış bir çalıştay ile bir konuşma göstermeleri gerekmektedir. Bu çalıştay ile birlikte bir sonraki dönem öğrencilerinin mesleki uygulama alanlarına,meslek etiğine,karşılaşılan zorluklarda başa çıkma müdahalelerine ve mesleki rollerini daha yakından elde etme fırsatı sağlanır.
|
7 |
1 |
12 |
SOSH405 |
Suçluluk ve Sosyal Hizmet
Bu ders,ceza ve yargı duruşmalarında adli sosyal hizmetin ceza adalet sistemi ile olan etkileşimine genel bir bakış açısı sağlar. Mesleki uygulamanın yasal ve etik yönleri,sanık yetkinliği de dahil olmak üzere adli değerlendirmeye hazırlanması ile ilgili konular ele alınmıştır. Çocuk suçlarının nedenleri ve önlenmesi ile ilgili iyileştirmeye karşı ceza ile ilgili tartışmalar bir çok sistemik bir bakış açısı ile birlikte incelenir. Cinsel, dinsel, ırksal ve diğer alt grup katılımı ile olan etkileşimleri de tartışılıp gerçekleştirilecektir. Suç ve suçluluk,çocuk refahı,gençlik adaleti,aile içi şiddet,çeşitlilik konuları,sosyal adalet ve adaletsizlik konularının yanı sıra sosyal hizmet uygulamasının düzenlenmesi ve sosyal hizmet etiği üzerinde hukukun etkisi gibi yasal gerekliliği olan konular ve alanlara değinilecektir.
|
3 |
3 |
- |
Sekizinci Dönem
|
SOSH402 |
Sosyal Hizmet Uygulaması II
Öğrenci bir sosyal hizmet kurumunda bir süpervizyon altında birey, grup, aile toplumla sosyal hizmet yöntemlerini uygular. Ders kapsamında, Staj yönergesinde belirtildiği şekilde, her öğrenci belirtilen gün sayısı kadar uygulama yapmakla yükümlüdür. Bu kapsamında öğrenciler aldıkları dersler kapsamındaki teorik bilgileri resmi, özel veya sivil toplum örgütlerinin sosyal hizmet sunumlarında pratiğe aktarma sürecini yaşar, gözlem, karşılaştırma ve kendilerini sınama olanağı bulurlar. Ders kapsamında öğrencilerin mikro uygulamalardan ziyade, daha çok mezzo ve makro düzeyde uygulama yapmaları, teorik bilgilerini bu anlamda uygulamaya aktarmaları beklenmektedir. Yani grup ve toplumla, örgütlerle çalışma yapmaları, geniş kapsamda daha geniş bir kitleye hizmet sunmaları gerekmektedir.
|
17 |
2 |
30 |
Seçmeli Dersler
|
SOSH209 |
Yoksulluk ve Sosyal Yardım Alanında Sosyal Hizmet
Yoksulluğun tanımları, yoksulluktaki eğilimler, yoksulluk kültürü, sosyal bir sorun olarak yoksulluk, yoksulluğun Dünya’daki nedenleri, mikro mezzo ve makro düzeylerde yoksulluğun belirleyicileri ve yoksulluğun önlenmesinde sosyal hizmetin rolü ve fonksiyonları üzerinde durulmuştur. Bu derste, Türkiye'de sosyal bir sorun olarak yoksulluk ve yoksulluk nedenlerinin irdelenmesi, yoksulluğun doğurguları ve yoksullukla baş etmede sosyal hizmetin rol ve işlevi gibi konular yer almaktadır. Derste öncelikle yoksulluğun bir sorun olarak ortaya çıkışı ve yoksulluğun tanımları belirtilerek temel kavramlar açıklandıktan sonra Türkiye’de ve Dünyada yoksulluğun gelişimi ve boyutları açıklanmıştır. Ayrıca
Sosyal Hizmet Mesleği ve yoksulluk ilişkisi ele alınmıştır.Sosyal yardımlar ve bazı sosyal yardım kanunu ve sosyal yardım kurumlarının çalışma stratejileri ele alınmıştır.
|
2 |
2 |
- |
SOSH210 |
Okul Sosyal Hizmeti
Okul sosyal hizmetinin tarihçesi, kavramsal çerçevesi, okul sosyal hizmet uzmanının fonksiyonları, öğrenci odaklı okul sosyal müdahalesi. Müfredat dışı aktivitelerin toplumsal planlamasında okul sosyal hizmeti, eğitim sisteminin organizasyonel yapısı ve mevzuatı üzerinde durulacaktır. Okul Tarihsel gelişimi, Okul sosyal hizmetinin Türkiye'deki , Sosyal hizmet uzmanının okul ortamındaki rol ve görevleri, Okullarada organizasyonel yapı, Okullarda görülen riskli davranışlar, Okullarda sıklıkla rastlanan zorbalık türleri, kurban özellikleri ve Vaka örneği çerçevesinde tartışma, Bir vaka örneği çerçevesinde okullarda karşılaşılan sosyal problemlerin değerlendirilmesi , bu problemlerin çözümünde sosyal hizmet uzmanlarının görevleri, Vaka örnekleri ile İçe dönük davranış türlerinin incelenmesi , İçe Dönük ve Dışa Dönük Davranışların zararlarının azaltırmasında sosyal hizmet uzmanının görevleri, Okullarada yaşanan öğrenci sorunlarına ilişkin film gösterimi (Yarım Öğretmen), Yarım Öğretmen filminin sosyal hizmet bakış açısı ile değerlendirilmesi, Okul problemlerinin çözümünde sosyal hizmet müdahalesi üzerinde durulacaktır.
|
2 |
2 |
- |
SOSH313 |
Afetlerde Sosyal Hizmet
Deprem, sel baskını, kaza, savaş vb. afet ve kriz durumları, kriz durumlarıyla karşı karşıya kalan insanların sorunları, kriz durumlarının insanlar üzerindeki etkileri, afet durumlarında etkili sosyal hizmet müdahalesi, afet durumlarında çalışan diğer profesyoneller ders kapsamında ele alınacaktır. Ayrıca Afetlerde Sosyal Hizmet Dersi kapsamında, afet tanımı ve afet türleri, afet öncesi yapılması gereken çalışmalar, afet esnasında yapılması gerekenler, Dünyada ve Türkiyede bilinen doğal afetler, afet sonrası yapılması gereken çalışmalar, afet sonrası yaşanılan sorunlar, ruhsal travma ve çöküntüler ile başetme, afetlerde sosyal hizmet çalışanlarının rol ve sorumlulukları, Afet esnasında insanda meydana gelen ruhsal, duygusal ve ekonomik sıkıntılar gibi konular ele alınmaktadır.
|
2 |
2 |
- |
SOSH212 |
Çocuk ve Gençlerle Sosyal Hizmet
Çocuk ve gençlik kavramı, hak temelli yaklaşım, çocuk ve gençlik politikaları, çocuk ve gençlik döneminin temel özellikleri, çocuk ve gençlik döneminde psiko-sosyal gelişim süreçleri ve çocuk ve gençlik alanında sosyal hizmet müdahalesi ile çocuk ve gençlik dönemine ilişkin çeşitli sosyal sorunlar üzerin de durulur.Gençlerle Sosyal Hizmet Dersi kapsamında, gençlik dönemi özellikleri, bu dönemi açıklayan kuramlar ve yaklaşımlar, ergenlik-gençlik dönemi sorunları, çatışma alanları, gençlerle sosyal hizmet çalışmasında dikkat edilecek hususlar, müdahale planları konuları ele alınır. Sosyal yardım müdahaleleri kapsamında, fiziksel ya da zihinsel engelliler, korunma ihtiyacında olan çocuklar, madde bağımlıları gibi çok yüksek derecede yaralanabilir gruplara yönelik refah ve sosyal hizmet müdahaleleri üzerinde durulacaktır.
|
2 |
2 |
- |
SOSH311 |
Çocuk İhmali ve İstismarı
Çocuğa yönelik kötü muamele, ihmal ve istismar kavramı ve kapsamı, istismarla ilgili teoriler, risk altındaki çocuklar, ihmal ve istismarın sonuçları, istismarı yapan kişilerin özellikleri, çok disiplin çalışmanın yeri ele alınmaktadır. Ayrıca Çocuk İstismarı - İhmalinin Dünyadaki ve Ülkemizdeki Durumu, Çocuk Hakları Bildirgesi Açısından İhmal ve İstismar
Risk Faktörleri, Çocuk İstismarının Nedenleri ve Dinamikleri, Çocuk İstismarının Tanılanması ve Tipleri: a. Fiziksel ve Cinsel İstismar, Fiziksel istismarın tanılanması, Fiziksel istismar bulguları, Fiziksel istismardan ayırt edilmesi gereken durumlar, Fiziksel istismarın tedavi ve yönetimi, Fiziksel istismarın yasal yönleri (Kayıt, protokol, rapor etme vb), Fiziksel istismarı önleme, Fiziksel istismarda hemşirelik yaklaşımı, b.Duygusal İstismar: Duygusal istismarın tanılanması, Duygusal istismar bulguları, Duygusal istismardan ayırt edilmesi gereken durumlar, Duygusal istismarın tedavi ve yönetimi, Duygusal istismarın yasal yönleri (Kayıt, protokol, rapor etme vb), Duygusal istismarı önleme ele alınacaktır.
|
2 |
2 |
- |
SOSH215 |
Kentleşme ve Kentsel Sorunlar
Kentleşme küresel bir olgudur.İşgücü piyasası,küresel sermaye ve işçi akımları,işletmelerin yükselişi ve orta sınıfların çöküşü gibi gerçeklerdir.Bu ders dünyada ki şehirelerin tarihsel gelişimini ve kentleşme ile gelen ortak sosyal sorunları inceler. Bu ders ,göçmen işçilere ve ayrımcılığın güncel sorunlarına ,eşitsizliğe ,yasal olmayan işlere ,göçmen ve yerliler arasındaki kültür çatışmalarına hassasiyet getirecektir.Öğrenciler şehirlerin ve komşuların profil yapılarını bölgesel perspektif ile değerlendirme ,analiz ve genel yapısını bilgilerle yorumlamayı öğrenecektir. Bu ders aynı zamanda sosyal hizmette kentsel sorunlara mikro ve makro müdahale analizlerini yapar. Sanayileşmeyle birlikte kentlere yaşanan göçler sonucu hızlı nüfus artışı, işsizlik, gecekondulaşma, yoksulluk, aile çözülmeleri, suç oranlarında artış, madde bağımlılığı gibi sosyal sorunlarda aşırı artmalar meydana gelmesiyle sosyal hizmet açısından yeni ihtiyaçlar ve yeni sorunlara müdahale etme prensipleri bu ders ile öğrencilere aktarılmaktadır
|
2 |
2 |
- |
SOSH310 |
Toplumsal Cinsiyet
Bu dersin içeriğini toplumsal cinsiyet analizi ve kuramı alanındaki temel kavramlar ve yaklaşımların ele alınması, sosyal politika alanında toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamaya yönelik geliştirilen güncel yaklaşım ve stratejilerin tartışılması oluşturur. Toplumsal cinsiyete dayalı toplum yapısı, toplumsal cinsiyetin gelişimi, teorik yaklaşımlar, ayrımcılık gibi konular ders kapsamında ele alınmaktadır. Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin nedenleri ve sonuçlarından yola çıkarak toplumsal cinsiyet eşitliği politikalarını irdelemektir. Sosyal bilimler alanında kadın kimliği ve toplumsal cinsiyet tartışmaları giderek ön plana çıkmaktadır. Bu ders kadın kimliğinin kuruluşu ve dönüşümünü tartışmaktadır. Ders kapsamında ayrıca toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin tarihsel bir olgu olup olmadığı, toplumsal cinsiyet eşitsizliğini ele alan kuramlar ve onların yaklaşımları ve siyasi ve toplumsal dönüşümle bu eşitsizliğin giderilip giderilemeyeceği de ele alınmaktadır.
|
2 |
2 |
- |
SOSH312 |
Krize Müdehale
Krize müdahale süreci, yaklaşım ve teknikleri ile sosyal hizmetin kriz anındaki işlevi. Kriz ile ilgili kavramlar ve tanımlamalar, krizlerin boyutları ve özellikleri, kriz süreci, krizin sonuçları, stresin belirtileri, stres nedenleri ve sonuçları, stresle başa çıkma yolları konuları ele alınır. Bu ders kapsamında sosyal hizmet bölümü öğrencilerine çeşitli kriz durumları hakkında bilgi vermek ve krize müdahale tekniklerini öğretmek esasında bir yol izlenmetedir. Hangi alanlarda ne tür kriz vakaları ile karşılaşılaileceği ve bu süreçlerde kullanılması gereken müdahale yöntemleri, sahip olunması gereken bilgi beceri yanısıra tutumlar da öğrenciye kazandırılmaktadır. Ders süresince alanda yaşanılan vaka örnekleri ve uygulamaları ile de öğrencilerin pratik alana ilişkin bilgileri geliştirilmektedir.
|
2 |
2 |
- |
SOSH216 |
Aile Hukuku
Aile hukuku, Medeni hukuk alanı içerisinde, kişilerin aile ilişkilerini düzenleyen kısmıdır. Evlilik hukuku, hısımlık hukuku ve vesayet hukuku bu kapsamda ele alınmaktadır. Aile hukuku ile ilgili genel yasal çerçeveler üzerinde durulacaktır. Ders, özellikle kişiliğin, aile kökeninin, değerler sistemlerinin ve geçmiş deneyimlerin ailelerle olan çalışmaları nasıl etkilediğini belirten bir anlayışa kavuşacaktır. Bu ders öğrencilere çocuklar ve aileleri ile ilgili sosyal hizmet uygulamasını bir giriş olarak sunacak,aile yapısı, aile kuralları ve aile rollerinin çeşitliliği konuları işlenecektir. Öğrenciler geleneksel çekirdek aile yapısı,tek ebeveynli ev,koruyucu ve evlat edinme evleri ve aile hayatının çeşitli alternative biçimleri hakkında bilgi edinecektir. Bu derste, nişanlanma, evlenme, evlenmenin sona ermesi, hısımlık, velayet ve vesayet konuları ele alınmaktadır.
|
2 |
2 |
- |